Gdynia,

poniedziałek, 13 października 2008

Apel o wprowadzenie nowego przewoźnika kolejowego na sieć SKM w Trójmieście

Nieczynne linie SKM, wykorzystano mapa.szukacz.pl do celów edukacyjnych, opr.  Inst.Ekol.

Wydawca branżowego kwartalnika "Ekonomika Kolei", proponuje władzom Gdańska i województwa, by te przeprowadziły przetarg mający na celu wybór nowego przewoźnika dla linii kolejowej Gdańsk Główny- Gdańsk Brzeźno,
której obsługa została zaniechana przez poprzedniego przewoźnika, PKP SKM sp. z o.o.

W mojej opinii, powodem porażki poprzedniego przewoźnika okazało się stosowanie złego taboru- składów ezt, niedostosowanych do specyfiki linii i natężenia ruchu na niej (potok pasażerski w końcowym okresie jej eksploatacji spadł poniżej 1000 osób). Linia powinna być obsługiwana lekkim taborem spalinowym- tzw. autobusem szynowym, z częstotliwością ruchu co 30 minut.

-Koszt pociągokilometra w przypadku leasingu takiego taboru wyniósłby zaledwie ok. 10-15 PLN za jeden pociągokilometr, i wówczas możliwa byłaby rentowna obsługa tej linii. Nowy przewoźnik nawet nie musiałby wydawać pieniędzy na zakup nowego taboru, ponieważ wziąłby go w leasing- Adam Fularz

Uważam, że władze miasta i województwa w ogóle nie powinny dyskutować z dawnym operatorem tej linii, który doprowadził do zawieszenia na niej przewozów, lecz powinny za wszelką cenę pozyskać nowego przewoźnika celem poprawy jakości systemu kolei miejskiej w Trójmieście.

-Nic lepiej nie wpływa na przewoźników, jak świadomość tego, że obok nich działa lepszy, sprawniejszy i wydajniejszy konkurent, który może przejąć ich rynek. Ten rodzaj konkurencji, zwany konkurencją przez porównanie lub przez tzw. "emulację", jest przyczyną sukcesu kolei szwajcarskich i japońskich, gdzie na sieci działa bardzo wielu przewoźników. Wówczas, w takim konkurencyjnym środowisku, wszyscy starają się podnosić jakość usług, a korzysta na tym pasażer, dostając produkt dobrej jakości za niską cenę- Adam Fularz.

Dodam przy tym, że nie ma powodu, dla którego w Trójmieście nie miałby pojawić się kolejny podmiot na rynku kolejowym. Podkreślam, że w Hamburgu system kolei miejskiej jest obecnie obsługiwany przez 3 przewoźników, i efektem tego jest lepsza oferta i lepsza jakość usług.

Uważam, że nowy przewoźnik mógłby również szybciej wprowadzić kursy SKM taborem spalinowym z Gdyni do portu lotniczego Gdańsk-Rębiechowo oraz Wielkiego Kacka i Portu Oksywie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz